شروع کسب و کار

کسب و کار

شروع کسب و کار و ورود به وادی کارآفرینی برای بسیاری از افراد شیرین و هیجان انگیز است.اما متاسفانه همین هیجان به یک پاشنه آشیل در آینده تبدیل می شود.چرا که بلافاصله با پیدا کردن یک ایده به سراغ عملیاتی کردن ان می رویم.

شاید برای شما جالب باشد که بگویم شخصی را می شناسم که مغازه خشکبار راه اندازی کرده است.و از شهر تبریز برای آوردن محصول به تهران مراجعه کرده و پس از بازگشت با کمال تعجب دیده است که کارخانه تولیدکننده این شکلات در چند کیلومتری تبریز است.

چرا یک شخص نباید تامین کننده محصول برای کسب و کار خود را به درستی شناسایی کند؟

این موارد واقعا وجود دارند چون ما قبل از استارت کار,بازارسنجی نمی کنیم.مشتریان خود را بررسی نمی کنیم.به شناسایی رقبا نمی پردازیم و موارد بسیار دیگر.

از شروع کسب و کار - کسب و کار

در این مطلب به هفت مورد که قبل از راه اندازی یک کسب و کار باید بررسی شود می پردازیم:

قبل از شروع کسب و کار این موارد را مشخص کنید

۱. محصولات و خدمات

قدم اول محصول است.قصد دارید دقیقا چه محصولات و خدماتی را ارائه دهید؟ این محصولات و خدمات چه تغییر یا بهبودی در کار یا زندگی مشتریان ایجاد می‌کنند؟ چه مشخصاتی دارند که باعث برتری قطعی آن‌ها می‌شود و آ‌ن‌ها را به بهترین گزینه مشتریان موردنظر شما تبدیل می‌کند؟

۲. مشتریان

مشتری را باید شناخت.مشتری ایده‌آل و بی‌نقص شما کیست؟ مشخصات جمعیت‌شناختی مشتری ایده‌آل‌تان چیست؟ سن، تحصیلات، درآمد، شغل و میزان انسجام خانوادگی او چقدر است؟

ویژگی‌های روانشناختی مشتریانتان چیست؟ اهداف، امیال، رویاها و آرزوهایشان چیست؟ ترس‌ها، بدگمانی‌ها و شک‌هایی که باعث تردید آن‌ها در خرید محصولات و خدمات شما می‌شود، کدام است؟

مهم‌تر از همه اینکه ویژگی‌های مردم‌شناختی آن‌ها چیست؟ از محصول یا خدمت شما برای چه کاری استفاده می‌کنند؟ چگونه از آن استفاده می‌کنند؟ این محصول یا خدمت چگونه زندگی‌شان را تغییر می‌دهد یا بهبود می‌بخشد؟

در گذشته، اول محصول را انتخاب می‌کردید و سپس سراغ مشتریان می‌رفتید. ولی امروزه اغلب شرکت‌ها نخست مشتری و نیازهای دقیق او را مشخص می‌کنند و سپس بر اساس سخنان و خواسته‌های مشتری، فرایند توسعه محصول یا خدمت را تکمیل کرده یا آن را مهندسی معکوس می‌کنند.

شرکت‌ها از «توسعه محصول» به سمت «توسعه مشتری» می‌روند و تا وقتی مشتری با خرید محصول به ازای یک قیمت خاص موافقت نکند، محصول را تولید نمی‌کنند.

۳. بازارها

بازار هدف ما چیست و چه ویژگی هایی دارد؟قصد دارید وارد چه بازارهایی شوید؟ چگونه می‌خواهید به این بازارها نفوذ کنید؟ به دنبال بازارهای جغرافیایی هستید، یا بازارهای افقی یا عمودی؟ رقبای شما در این بازارها چه کسانی هستند؟ برای آگهی دادن، تبلیغ کردن، فروختن و به عبارت دیگر نفوذ در این بازارها باید چه کرد؟

۴. بودجه

مشخص کردن سرمایه نقدی.چقدر پول دارید و برای رسیدن به سودآوری و حفظ آن به چه مقدار پول نیاز دارید؟

۵. افراد

نیروی کار را نباید فراموش کرد.به چه افراد کلیدی با چه مهارت‌ها، توانایی‌ها و برتری‌هایی نیاز دارید؟ چگونه می‌توان این افراد را پیدا کرد و آن‌ها را حفظ کرد؟
کلیک کنید و بخوانید: دروغ‌هایی که در آموزشگاه‌های کسب‌وکار گفته می‌شود

۶. فناوری

نقش فناوری در کسب و کار ما چقدر است؟برای ایجاد و هدایت کسب‌وکارتان به چه فناوری‌هایی نیاز دارید؟ آیا فناوری کنونی شما با توجه به تغییرات سریع در فناوری مورد استفاده رقبا کافی و رضایت‌بخش است؟

۷. توان تولید

و در نهایت، توان تولیدتان چقدر است؟ توان تولید، ارسال، فروش یا ارائه خدمت شما به بهترین شکل ممکن چقدر است؟ هزینه تولید، فروش، ارسال، نصب و پشتیبانی محصولات یا خدماتتان چقدر است؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *