اشتباهات کسب و کار

پنج اشتباه رایج در شروع کسب و کار

راه اندازی یک کسب و کار علاوه بر داشتن انگیزه و علاقه نیاز به سرمایه و تجربه دارد. خیلی از کسب و کارها میتوانند با مقدار اندکی سرمایه راه اندازی شوند اما اگر تجربه ی کافی وجود نداشته باشد موفقیت ممکن نیست.اما اگر در ابتدا تجربه هم وجود نداشته باشد باید از تجربیات دیگران استفاده نمود.

گاهی بهترین هدیه‌ای که می‌توان از دیگران دریافت کرد، شنیدن اشتباهات و تصورات غلط آن‌ها درباره‌ی موضوعات مختلف از زبان خودشان است.به ویژه اگر این موارد در رابطه با کسب و کار باشد.

 

در این مطلب پنج اشتباه رایج در شروع کسب و کار را بررسی می کنیم:

کسب و کار - پنج اشتباه رایج در شروع کسب و کار

پنج اشتباه رایج در شروع کسب و کار

 

 عدم تعادل در فرهنگ کاری
زمانی که برای انجام کاری اقدام می‌کنید، ممکن است در ابتدا وسوسه شوید بدون استرس‌ترین فضای کار را فراهم کنید. ممکن است دفتری ایجاد کنید که هیچ قیدی در ساعت ورود و خروج افراد وجود نداشته باشد یا تعداد روز‌های مرخصی نامحدود باشند یا اینکه در محیط کار بگردید و سعی کنید با همه افراد رابطه دوستانه برقرار کنید.این رفتار‌های روشنفکرانه و روش‌های مدرن کار می‌تواند در رضایت افراد از کار و ایجاد انگیزه در آنها مفید باشد، ولی در صورتی که تعادل در قوانین ساختاری و انتظارات حرفه‌ای نیز برقرار باشد. به یاد داشته باشید، محیط کار باید متعادل باشد.

استخدام زودهنگام
یک تجارت چند ملیتی بزرگ با ۱۰۰ هزار نفر استخدامی می‌تواند موجب اتخاذ تصمیم‌های نادرست در استخدام افراد شود، ولی شروع به‌کار با گروهی ۵ نفره از افراد دیگر چنین مساله‌هایی به همراه ندارد. شما به‌عنوان یک موسس و به‌صورت آگاهانه و مناسب، دوست دارید کار‌ها با حداکثر سرعت ممکن انجام شوند، اما نباید استخدام اولیه افراد را با عجله انجام دهید.  اعضای اولیه گروه شما، کسانی هستند که شما را در پیشرفت‌های اولیه همراهی می‌کنند و مهارت‌ها، انگیزه‌ها و شخصیت آنها، نهایتا موفقیت و عدم موفقیت شما را تعیین می‌کند. در زمان کافی فکر کنید و افراد مورد نظرتان را بسنجید و فقط یک‌بار براساس یک تفکر درست، تصمیم مناسب اتخاذ کنید.

عدم ارائه بازخورد مناسب
من موسسان زیادی دیده‌ام که به‌کارکنان خود بازخورد مناسب ارائه نمی‌کنند، دلیل این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. برخی از آنها در دادن نظرات انتقادی‌شان، راحت نیستند. بعضی نمی‌دانند چطور این کار را به‌طور موثر انجام دهند. دیگر افراد نیز انتظار دارند که کارکنانشان همه چیز را کنترل کنند که هیچ‌یک از این دلایل قانع‌کننده نیستند.  بازخورد، چیزی است که به کارکنان شما تحرک داده و آنها را درمسیر درست قرار می‌دهد. با این کار، عادت‌های مثبت کار تقویت می‌شوند و عادت‌های منفی کم کم از بین می‌روند و نیز افراد همواره دارای انگیزه خواهند بود. بدون در نظر گرفتن این مساله، مشکلات رشد خواهند کرد، کارکنان شما را ترک می‌کنند و به‌ناچار روحیه افراد پایین می‌آید.

غفلت از اشخاص
طبیعی است که افراد را به عنوان «گروه خودتان» تصور کنید چون شما آنها را استخدام کرده‌اید و انتظار دارید که به صورت متحد و با عنوان برند شما فعالیت کنند، اما هر یک از افراد شما برای خود دارای شخصیت است و در مقایسه با سایر افراد منحصربه‌فرد است. هر یک دارای نقاط ضعف و قوت و سبک کاری مختص خود هستند که نیازمند روش‌های مدیریت رفتار سازمانی است.  تلاش برای استفاده از روش مدیریتی یکسان برای تمام افراد مانند روش مشابه در ایجاد انگیزه یا ارائه بازخورد یکسان، یک اشتباه مهلک است و در عین حال در دنیای موسسان بسیار رایج است. به افرادتان به‌طور فردی و شخصی رسیدگی کنید و استراتژی‌هایتان را در شرایط مختلف، تغییر دهید.

عدم اجازه به افراد برای انجام آنچه در آن مهارت دارند
خوشبختانه، شما گروهتان را برای رسیدن به هدفی جمع‌آوری کرده‌اید. شما به آنها اعتماد دارید که خودشان کار را به بهترین نحو پیش خواهند برد، چه این کار انجام مسائل مالی و چه نوشتن کد باشد. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید یاد بگیرید که به افراد اجازه دهید تا کار‌ها را به روش خودشان انجام دهند و آنها را از وظیفه‌شان منحرف نکنید. یعنی شما نباید وارد شوید و کار آنها را برایشان انجام دهید (حتی اگر نیت خاصی نداشته باشید)، نباید آنها را در کاری غیر مرتبط غرق کنید، کاری که به زمینه تخصص آنها ربط ندارد، شما نباید زمانی که آنها خودشان نقشه‌ای دارند، به آنها دستورالعمل دیگری بدهید.

کار شما تعیین جهت و وظایف افراد است ولی در اکثر اوقات باید به گروهتان اعتماد داشته باشید و اجازه دهید خودشان مسوولیت‌ها و کارهایشان را مدیریت کنند.
این اشتباهات به‌طور دردناکی معمولند اما این به آن معنا نیست که آنها غیر قابل جلوگیری هستند. پیش‌بینی اینکه هرکس در شرایط خاص چگونه رفتار می‌کند غیرممکن است ولی شما می‌توانید خود و کسب‌وکارتان را برای چالش‌های ناگزیر منابع انسانی آماده کنید. از اشتباهات دیگران یاد بگیرید و مسولیت‌تان را به‌عنوان مدیرعاملی افرادتان در کسب‌وکار جدید که ایجاد کرده‌اید، دست کم نگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *