استارت اپ

نشانه های خروج کسب و کار از فاز استارتاپی

 

استارت اپ شما روزبه‌روز در حال پیشرفت و موفقیت است؛ اما از کجا باید فهمید که کار شما از مرحله استارت اپ عبور کرده و آماده ورود به فاز بعدی است؟ آیا شرکت شما آمده روبرو شدن باکارهای بزرگ‌تر و مهم‌تر است؟ اگر نشانه‌های زیر را در کار خودتان مشاهده می‌کنید، معنایش این است که استارت اپ شما به‌اصطلاح پوست‌انداخته و دیگر نباید کار خود را یک استارت اپ تلقی کنید.

اپ2 - نشانه های خروج کسب و کار از فاز استارتاپی

۱- محصولی برای عرضه دارید

وقتی با دیگران صحبت می‌کنید، دیگر حرفی از احتمالات و کارهایی که ممکن است بکنید، نیست. بلکه صحبت درباره کاری است که الان در حال انجام آن هستید. شرکت شما دیگر فقط ایده تولید نمی‌کند، بلکه سرویس و یا محصولی واقعی برای ارائه دارد. شما اکنون بر روی تکرار کارهای خوبی که انجام داده‌اید، تمرکز می‌کنید. هم‌زمان بااینکه وارد بازار می‌شوید، به فکر تحول و ارتقا دادن محصول خود نیز هستید.

۲- شما نقشه‌ای برای موفقیت دارید

تجارت‌های بسیاری هستند که در مرحله استارتاپ می‌مانند و پیشرفتی نمی‌کنند. دلیل ساده آن‌هم این است که آن‌ها بلد نیستند به شکلی درست، سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه کنند.

حال فرض کنید که سرمایه‌دارید اما نمی‌دانید که آن را چگونه خرج کنید؛ قدم بعدی چیست؟ نوشتن یک نقشه تجاری! ایده شما تایید شده است، تجارتتان موفق به جذب سرمایه شده و محصولاتتان هم در حال تولید شدن است. استارتاپ شما اکنون باید یک نقشه برای آینده داشته باشد تا بتوانید تشخیص دهید که قدم و مرحله بعدی کارتان چیست. اکنون باید بتوانید که نشان‌دهنده‌های کلیدی عملکرد (KPI) کارتان را تشخیص دهید و بر اساس آن‌ها، برای سه تا پنج سال آینده شرکت برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید فهرستی از دستاوردها و موفقیت‌های بعدی خودتنظیم کنید.

۳- تیم شما اکنون تبدیل به شرکت شما شده است

هنگامی‌که شروع به کارکردید، تیم کوچکی داشتید که کارتان را با آن‌ها پیش می‌بردید. شما کارتان را با افرادی شروع کردید که از توانمندی‌ها و قابلیت‌های موردنیاز کار شما برخوردار بودند؛ افرادی که دیدشان از آینده و آرزویی که داشتند، همانند شما بود؛ اما حالا که درباره تیمتان صحبت می‌کنید، از آن‌ها به‌عنوان «شرکت» خود یاد می‌کنید. اکنون به فکر استخدام کردن نیروهای جدید هستید. اکنون می‌دانید باید افرادی را سرکار بیاورید که برای آینده کار و شرکت مفید باشند.

۴- بازارتان را می‌شناسید

زمانی ایده و آرزو تنها چیزهایی بودند که شما داشتید؛ اما شرکت شما اکنون در حال تولید محصولی است که مردم آن را می‌خواهند. شما اکنون یک نقشه بازاریابی و فروش برای بازار هدف خوددارید و می‌دانید که چطور می‌توانید به آن‌ها برسید. احتمالاً تا الان چند اشتباه هم درزمینهٔ بازاریابی داشته‌اید و از آن‌ها درس گرفته‌اید. محصول شما اکنون کاملاً متناسب با نیازهای بازار هدفتان است.

۵- فروش محصولاتتان تضمین‌شده است

پس از مدتی در بازار ماندن و فروختن محصولاتتان، متوجه میزان پتانسیل موجود در بازار خود می‌شوید. عدد جادویی سرمایه‌گذاران، رسیدن به سود ۱ میلیون دلار است. وقتی‌که بتوانید این میزان سود را به‌طور منظم رعایت کنید، تمرکز بر روی اهداف بعدی آسان‌تر خواهد شد. اعدادی مثلاً ۵ میلیون دلار یا  ۵۰ میلیون دلار افسانه و خیال نیستند بلکه باید آن‌ها را تبدیل به آینده شرکت یا شرکت خود بکنید.

۶- کار شما فرآیند خاصی دارد

وقتی‌که کار خود را تازه شروع کردید و هنوز در مرحله استارتاپ قرار داشتید، همه‌چیز تازه و نیازمند آزمایش بود؛ اما پس از مدتی فعالیت و کسب تجربه‌های مختلف، تمرکز خود را بر روی کیفیت گذاشته‌اید و اکنون سیستمی مشخص از نحوه انجام شدن کارها و وظایف دارید. یک‌چیز واضح است: شما به کیفیت نیاز دارید و اگر می‌خواهید کارتان گسترش پیدا کند، باید بتوانید این کیفیت را حفظ و بهینه کنید.

۷- مستقل هستید

شما هنگام شروع کار و در مرحله استارتاپ، مجبور به جذب سرمایه شدید تا بتوانید کارهایتان را انجام دهید. برای آزمایش کردن ایده‌تان، به تکنولوژی موردنظر نیاز داشتید و برای رسیدن به بازار موردنظر خود، روش‌ها و چشم‌اندازهای اولیه زیادی داشتید؛ اما وقتی‌که وارد مرحله بعدی کار خود شدید، دیگر به استقلال دسته یافته و روش مشخصی برای خود پیدا کردید. اکنون حداقل میزان سود خود را می‌دانید و برای پیشرفت کار خود، به فرد یا افراد خارجی دیگری نیاز ندارید. شرکت شما از پس خودش برمی‌آید و می‌تواند هزینه‌های خودش را مدیریت کند.

۸- سرمایه‌گذاران به سراغ شما می‌آیند

شما در مراحل اولیه، باید سرمایه‌گذاران را قانع می‌کردید تا در کار شما سرمایه‌گذاری کنند؛ اما حالا که پیشرفت کرده‌اید و کیفیت و سود شما تضمین‌شده است، این سرمایه‌گذاران هستند که پیش شما می‌آیند. وقتی‌که سود خود را به میزان قابل‌توجهی رساندید و دستاوردهای زیادی را کسب کردید، موفقیت کارتان راحت‌تر به چشم می‌آید. بسیاری از کسانی که این موفقیت را می‌بینند، می‌توانند به سرمایه‌گذاران آتی شما تبدیل شوند.

۹- ریسک کارتان کاهش‌یافته است

وقتی‌که در مرحله استارتاپ بودید، تنها کاری که در قبال ریسک‌ها و خطرات کار می‌توانستید انجام دهید این بود که آن‌ها را مدیریت کنید. در آن زمان، سود شما بسیار کم بود و راه و روش ثابتی برای پیشبرد کار نداشتید. سرمایه هنگفتی هم در اختیارتان نبود؛ اما وقتی‌که کیفیت برنامه و نحوه کارتان تثبیت شد، ریسک‌های کاری هم به‌مراتب کمتر می‌شوند. البته هر شرکت‌ای و هر کاری، ریسک مخصوص خودش را دارد اما یکی از نشانه‌های واضح بیرون آمدن از مرحله استارتاپ این است که ریسک‌های شما روزبه‌روز در حال کمتر شدن هستند.

۱۰- شما قابلیت طبقه‌بندی دارید

اگر شما یک فرآیند، برنامه بازاریابی و محصول تضمین‌شده دارید معنی‌اش این است که کار شما که زمانی یک استارتاپ کوچک بود، اکنون آماده رفتن به مرحله بعد است. تنها کاری که باقی می‌ماند، این است که فرآیند کاری خود را طبقه‌بندی کنید. برای انجام این کار نیاز به کمی سرمایه‌دارید تا بتوانید مشتریان، محصولات و کارمندان خود را دسته‌بندی کنید. چنین کاری منجر به افزایش میزان سود شما هم خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید که خارج شدن از مرحله استارتاپ یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. حتی شده برای چند لحظه، کارتان را متوقف کنید و از این موفقیت لذت ببرید. کارها و مأموریت‌های زیادی پیش روی شماست و باید با دقت بررسی کنید که آیا برای ورود به مرحله بعدی رشد آماده هستید یا همچنان می‌خواهید در موقعیت فعلی بمانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *