استارت آپ های فروخته شده

مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟

مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟

acquisitions - مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟
استارتاپ

راه اندازی یک استارت آپ جدید و قرار گرفتن در کنار کارآفرینان موفق همیشه جذاب و وسوسه کننده است. اما همین وسوسه گاها کار دست سرمایه گذارانی میدهد که بی توجه به اصل مهم و حیاتی در راه اندازی استارتاپ که برطرف کردن یک نیاز است، با تصمیمی هیجانی صرفا یک استارتاپ موفق را کپی و بازسازی میکنند. در این چند سالی که در فضای استارت آپ و کسب و کارهای اینترنتی هستیم حتی از زمانی که هنوز موج استارت آپی در کشور راه نیفتاده بود همیشه یک مساله به شدت تیم ما را آزار داده و آن هم کپی کاری است.یک ایده استارت آپ و کپی آن توسط صدها نفر.

کپی کاری در استارت آپ ها موج می زند:

معمولا شرکت های برنامه نویسی با یک اصطلاح خیلی درگیر هستند و آن هم این است که یک اپلیکیشن مشابه اسنپ میخواهیم ولی بهتر! خوب این بهتر دقیقا یعنی چه؟ سوالی است که هیچ وقت جواب آن مشخص نمیشود.حقیقتا در این مدت به مجموعه های مختلفی مشاوره داده ایم و به عینه هم شکست خیلی ها را دیده ایم. همین دسته مشابه فلان ولی بهترها! افرادی که یک انرژی و هیجان مقطعی را نمیتوانند کنترل کنند و نتیجه آن یک شکست تلخ است. البته این برای شرکت های برنامه نویسی بد هم نیست چرا که یک سرویس را به چندین نفر میفروشند و سود خود را میکنند اما وقتی به این مساله نگاه میکنیم که این سرمایه ها میتوانست صرف چه کارهای بهتری شود واقعا افسوس میخوریم.

Launch a Startup with No Debt ART 0 - مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟
استارتپ

هیجان بی مورد بلای جان استارتاپی ها:

متاسفانه کپی کاری سالهاست که هست و فکر کنم ادامه هم داشته باشد و یک آفت بزرگ اکوسیستم استارتاپی ایران حرکت های گله ای و کپی کاری است. کافی است یک موج ایجاد شود مثلا خبری از درآمد دیجی کالا منتشر شود و یا آمار مشتریان و سفرهای روزانه اسنپ در سایت ها نقل شود. دیگر شاهد رشد قارچ گونه استارت آپ های مشابه خواهیم بود که عمر خیلی کمی هم دارند. حال که چنین موجی ایجاد شده است و به نسبت سال های قبل خوشبختانه فرهنگ استفاده از این نوع خدمات هم شکل گرفته بهتر نیست روی ایده های نوین زوم کرد؟طرح های نوآورانه و خلاق؟ اگر دقت کنید متوجه میشوید که در ایده هایی که برای اولین بار توسط یک مجموعه اجرایی شده و بلافاصله هم توسط دیگران کپی میشوند، بعد از چند سال دیگه اثری از استارتاپ های کپی نمیبینیم در صورتی که استارت آپ اول هنوز به فعالیت خود ادامه میدهد. دلیل این امر این است که افراد رغبت زیادی به تغییر ندارند و وقتی خدماتی از یک شرکت دریافت میکنند دلیلی برای تغییر شرکت و استفاده از سرویس دهنده جدیدی نمی بینند.

business idea2 - مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟
استارتاپ

سندرم کپی کاری در استارت آپ ها:

اگر دقت کنید انواع مختلفی از دامنه های ثبت شده با پیشوند digi را پیدا خواهید کرد که با ترکیب یک کلمه دیگر ثبت شده اند. این مساله در مورد اسنپ هم صادق است. جالب اینجاست که این دامنه ها ثبت شده اند تا با شکست دیجی کالا و اسنپ، غول بیزینسی جدید در ایران شوند! چنین موجی چند سال قبل تر یک بار شکل گرفت و زمانی که تب استارتاپ های تخفیف گروهی با راه اندازی “نت برگ” شکل گرفته بود، کلمه “برگ” با کلمات دیگری ترکیب شده و رویای یک استارتاپ میلیاردی را در ذهن موسسین تداعی میکرد!

چاره چیست؟

اولا سعی کنید از اشتباهات دیگران در مسیر راه اندازی کسب و کار درس بگیرید. در مطلب معرفی چند استارت آپ شکست خورده ، اشتباهات رایجی که باعث شکست استارتاپ های مختلق شده اند را لیست کرده ایم.

در قدم دوم کنترل هیجان. بله کارآفرین موفق در درجه اول باید بتواند بر روی خلق و خوی خود کنترل لازم را داشته باشد. در غیر اینصورت اگر با اولین موج هیجانی هزینه بالایی را صرف توسعه یک محصول تکراری کند نتیجه ای جز شکست برای اون به همراه نخواهد داشت.

در قدم بعدی بهتر است به جای راه اندازی یک استارت آپ از صفر، بر روی یک ایده اجرا شده توسط یک تیم سرمایه گذاری کنید. بله حضور در یک تیم استارتاپی و تجربه چالش ها و مشکلات به صورت گروهی، راحت تر از راه اندازی یک فعالیت از صفر و مشکلات احتمالی است.

اگر میخواهید استارتاپ موفقی را از صفر راه اندازی کنید حتما می بایست اصولی پیش بروید و فراموش نکنید که درصد بالایی از شرکت های نوپا شکست میخورند.

برای آشنایی بیشتر با بهترین روش های راه اندازی استارتاپ مطلب استارتاپ چیست و چگونه یک استارتاپ موفق راه اندازی کنیم؟ را مطالعه کنید.

jobz - مگر استارت آپ فقط دیجی کالا یا اسنپ است؟
استیو جابز

کپی کاری هایی که بد هم نیست!

در بحث اجرای ایده های تکراری بحث اصلی عدم کپی کردن ایده ها به صورت کامل و عینا هست، در صورتی که کپی کاری اگر با اصلاحی در بیزینس مورد نظر و یا اضافه کردن ایده ای جدید و خلاقانه باشد نه تنها بد نیست بلکه اصلا روشی برای راه اندازی یک استارتاپ جدید است. این مفهوم در کتاب خلاقیت قرضی نوشته دیوید کورد موری، کارآفرین برجسته آمریکایی و موسس 4 شرکت موفق در حوزه های مالی و بازاریابی کامل مورد استفاده قرار گرفته است.

در این کتاب دیوید موری به استفاده از تاکتیک کپی کاری در راه اندازی کسب و کارهای موفق میپردازد جایی که اشاره میشود امثال استیو جابز، بیل گیتس و … که به عنوان بهترین کارآفرینان حوزه فناوری شناخته میشوند، چگونه با کپی ایده دیگران و اجرای اصولی آن، یک بیزینس موفق راه اندازی کرده اند.

سخن پایانی:

جمع بندی کلی این مطلب این است که اگر میخواهید سرمایه ای را وارد یک کسب و کار جدید نمایید و یک استارت آپ راه اندازی کنید حتما باید به دنبال نوآوری باشید. حتی اگر میخواهید ایده ای را کپی کنید، باید خلاقیت و نوآوری جدیدی به آن تزریق نمایید. این خلاقیت از تغییر در مدل کسب و کار و مدل درآمدی گرفته تا حتی تغییر در شیوه استفاده را شامل میشود. فراموش نکنید که در کنار تمامی این موارد یک بازارسنجی درست، بهترین نقشه راه شما خواهد بود تا احتمال موفقیت خود را بیشتر کنید. شاید در همین بازارسنجی و تست بازار متوجه شوید که کاربران از چه ویژگی اسنپ ناراضی هستند و شما استارتاپی برای برطرف کردن آن نیاز راه اندازی نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *