1013 - فیلیپ کاتلر به سؤالات بازاریابی کسب و کار پاسخ می‌دهد

فیلیپ کاتلر به سؤالات بازاریابی کسب و کار پاسخ می‌دهد

شاید در سال ۱۳۸۶ زمانی که مشتریانی به اولین فروشگاه بستنی‌های آیس پک در منطقه نیاوران تهران سر می‌زدند حتی نمی‌توانستند تصور کنند که این کسب و کار کوچک تا یک سال دیگر بیش از صد شعبه در سراسر ایران خواهد داشت. صاحب‌نظران علت موفقیت و گسترش آیس پک را عوامل مختلفی معرفی کردند اما تمامی آن‌ها بر یک نکته اشتراک نظر داشتند: وجود فلسفه بازاریابی در فروشگاه‌های آیس پک.

 

تا چند دهه پیش چه در ایران و چه در دیگر کشورها وجود فلسفه بازاریابی به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده موفقیت تجاری مطرح نبود و بیشتر کمپانی‌ها بر روی سطح تولید و قیمت تمام‌شده محصولشان متمرکز بودند اما با گذر زمان و افزایش گزینه‌های انتخاب مصرف‌کنندگان، وجود بینش بازاریابی در راهبرد کسب‌وکار یک سازمان، اصلی تعیین‌کننده برای موفقیت آن سازمان به‌حساب می‌آید به صورتی که عدم پیاده‌سازی نظام بازاریابی در یک شرکت مساوی با ورشکستگی آن شرکت است.

در باب مفهوم، اصول و مدیریت بازاریابی کتاب‌های مختلفی در سراسر جهان چاپ شده است و صاحب‌نظران مختلفی اندیشه‌هایشان را در مجامع علمی به اشتراک گذاشته‌اند اما شاید شما حوصله مطالعه این کتاب‌های آکادمیک را برای آشنایی با دیدگاه بازاریابی نداشته باشید و احساس کنید نیاز به مطالعه یک کتاب کاربردی و جمع‌وجور برای این کار دارید. من هم با شما موافق هستم و بهترین کتابی که با این مشخصات می‌توانم به شما معرفی کنم، کتاب فیلیپ کاتلر به سؤالات تخصصی شما در بازاریابی پاسخ می‌دهد، است.

می‌توان کتاب فیلیپ کاتلر به سؤالات تخصصی شما در بازاریابی کسب و کار پاسخ می‌دهد را کتابی کوتاه با پرسش‌هایی هوشمندانه از سوی فعالان حوزه کسب‌وکار و پاسخ‌های کامل و جذاب از سوی فیلیپ کاتلر دانست.

شما در کدام بخش کسب و کار خود مشکل دارید و یا اینکه فکر می‌کنید می‌توانید کدام قسمت را بهبود دهید تا با رونق بیشتری در کسب و کار روبرو شوید؟ کافی است به بخش موردنظرتان در این کتاب مراجعه کنید و سؤال‌های متداولی که در سراسر جهان برای مدیران و کارآفرینان مطرح شده است را مطالعه کنید. قطعاً به آنچه می‌خواهید دست پیدا می‌کنید.

کتاب به بخش‌های بازارها و بازاریابی، استراتژی بازاریابی، آمیخته بازاریابی، برنامه‌ریزی بازاریابی، سازمان بازاریابی و کنترل بازاریابی و بازاریابی برتر تقسیم شده است که هر بخش آن شامل دسته‌بندی‌های جزئی و سؤالاتی سنجیده‌تر است.

بعضی از سؤالات مطرح‌شده در این کتاب مربوط به آینده بازاریابی و نقش‌های اینترنت، جهانی‌سازی و مشتریان و تأثیر آن‌ها در تغییر روند بازاریابی سازمان‌ها است. سؤال‌هایی که شاید شما هم دوست داشته باشید پاسخ آن‌ها را بدانید و در مدل بازاریابی سازمانتان آن‌ها را لحاظ کنید. پاسخ‌های داده‌شده از سوی استاد برجسته بازاریابی به این سؤال‌ها شاید بیش از سه پاراگراف نباشد ولی مطمئناً راهنمایی خوب برای شناخت حیطه و موضوع مطرح‌شده در سؤال هستند.

برای مثال کاتلر در پاسخ به سؤالی که از او پرسیده شده است «جدیدترین مهارت‌های موردنیاز در بازاریابی چیست‌اند؟» می‌گوید: بازاریابی به‌طورمعمول، بر چهار مهارت و ابزار بازاریابی استوار شده است. نیروی فروش، تبلیغات تجاری، پیشبرد فروش و تحقیقات بازاریابی. هر شرکتی نیاز دارد تا این ابزارها را مهار کند لیکن واحدهای بازاریابی نیز، نیازمند مجموعه کاملاً جدیدی از مهارت‌ها هستند. از میان آن‌ها می‌توان به خلق و پرورش مارک تجاری، مدیریت ارتباط با مشتری، بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده‌ها و داده‌کاوی، بازاریابی تلفنی و بازاریابی تجربی و تحلیل قابلیت سودآوری مبتنی بر محصول، پخش بازار، شبکه و مشتری اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *