تبلیغ اپل

تبلیغ اپل که انقلابی در آگهی های تلوزیونی بود

اپل - تبلیغ اپل که انقلابی در آگهی های تلوزیونی بود

آگهی‌ ای که ضمن معرفی محصول جدید Apple به بیان اهمیت تنوع دیدگاه‌ها، تولد رنگ در دنیای خاکستری و خلق تفاوت در یک دنیای متحدالشکل می‌پردازد.

تبلیغ‌کننده: Apple
محصول: Macintosh
مشتری (فرد تصمیم‌گیرنده): استیو جابز؛ مدیرعامل Apple که یک آگهی میخکوب‌کننده می‌خواست
آژانس: TBWA/Chiat/Day
تهیه‌کننده: ریدلی اسکات، کارگردان بیگانه و Blade Runner

قرار بود این آگهی در Super Bowl پخش شود. مخاطب 96 میلیون بیننده‌ی Super Bowl در یکی از روزهای زمستان ژانویه‌ی 1984 بودند و مخاطب هدف تمام کسانی که می‌خواستند یک کامپیوتر شخصی برای خود داشته باشند.
یکی از ابتدایی‌ترین اصول تبلیغات: ارایه‌ی محصول مناسب در زمان مناسب و در مکان مناسب برای مخاطب هدف که می‌تواند تاثیری جادویی داشته باشد. این کار به 200 بازیگر و بودجه‌ی 900000 دلاری برای تولید و 800000 دلار برای پخش تلویزیونی نیاز داشت، با هر مقیاسی قدم بزرگی بود.

اپل2 - تبلیغ اپل که انقلابی در آگهی های تلوزیونی بود

خط داستانی آگهی از کتاب 1984 جرج اورول وام گرفته شده بود. مخاطبانی بدون قدرت اندیشه، با لباس‌های خاکستری و موهای تراشیده در حال تماشای تصویر Big Brother در صفحه‌ی نمایش بزرگ که در حال فریاد زدن عقاید تند خود بود. یک ورزشکار زن با شلوارک قرمز روشن وارد سالن می‌شود، مردانی کلاه‌دار او را که در حال دویدن است تعقیب می‌کنند. او یک پتک را به سمت پرده‌ی نمایش پرت می‌کند. از بین رفتن تصویر داخل مونیتور با دمیده شدن هوای تازه بالای سر مردم متحیر همراه است، مردم برای اولین بار نور را می‌بینند و دهان‌شان از تعجب باز می‌ماند. در آخرین تصویر، گوینده تنها کلمات آگهی را هم‌زمان با نوشته شدن روی تصویر می‌خواند: «در 24 ژانویه شرکت Apple Macintosh را روانه‌ی بازار می‌کند و متوجه خواهید شد که چرا سال 1984 با «1984» شباهتی ندارد.»

آیا فروختن این ایده به مشتری کار آسانی بود؟

مدیران Apple بعد از دیدن این تبلیغ از عدم کارایی آن ترسیدند زیرا شباهتی به آگهی‌هایی که پیش از این دیده بودند، نداشت. بعد از تماشای آگهی بعضی از اعضای هیات مدیره از شدت ناامیدی سرهای‌شان را روی پاهای‌شان گذاشتند.
داستانی وجود دارد مبنی بر این‌که استیو وزنیاک، دیگر موسس Apple ، به جابز گفت:«اگر تو پول نیمی از آگهی را پرداخت کنی، من نیم دیگر را می‌دهم.» و درنهایت جابز با اعتماد به خلاقیت آژانس تبلیغاتی مربوطه مسئولیت پخش این آگهی را به عهده گرفت.

آیا این آگهی تاثیر گذار بود؟

در روز 24 ژانویه صف‌های طویل بیرون مغازه‌های فروش کامپیوتر تشکیل شده بود و کل ذخیره‌ به فروش رفت. هدف ابتدایی فروش 50000 واحد بود که به راحتی از مرز 72000 واحد در صد روز گذشت. پیش‌بینی می‌شد اگر عرضه می‌توانست با تقاضا برابری کند تعداد بیش‌تری به فروش می‌رسید.

به یاد داشته باشدی که این آگهی فقط یک بار پخش شد- یک ویدیوی پرهزینه در زمان پخش پربیننده‌ترین برنامه‌ی تلویزیونی.
این آگهی Super Bowl را از یک بازی فوتبال به یک رویداد تبلیغاتی در سال تبدیل کرد. مردم قبل از پخش آگهی درباره‌ی آن شنیده بودند، نشریات و خبرها درباره‌ی این اتفاق نوشته بودند. گپ و گفت‌های بعد از پخش آگهی به صحبت‌های بعد از تمام شدن یک مسابقه‌ی فوتبال درمورد نتیجه‌ی بازی شباهت داشت. تبلیغات به خبر تبدیل شد و تماشای آگهی‌های Super Bowl رویداد خبرساز بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *