کارآفرینی

با این 5 مورد ، خود را کارآفرین کنید

کمتر کسی است که تشنه موفقیت باشد و علاقه ای به راه اندازی کسب و کار و تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نداشته باشد. اکثر افرادی که شروع به مطالعه مطالب و کتاب های انگیزشی میکنند بعد مدتی رویای راه اندازی یک کسب و کار شخصی و تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق در آنها زنده میشود. اما حقیقتا چگونه باید قدم در این مسیر پر ریسک و پر فرازونشیب گذاشت؟

سوال راجی که معمولا از کارآفرینان موفق پرسیده می شود این است که از کجا شروع کرده ای و ما چگونه می توانیم شروع کنیم.در پاسخ آنها باید گفت که از هرجا که می خواهید می توانید شروع کنید.

مهم است بدانید که هیچ راه جادویی وجود ندارد که شما را یک شبه به کارآفرینی موفق و پولدار تبدیل کند  با این حال برای کسانی که آماده‌اند برای موفقیت سخت تلاش کنند روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این راه به آن‌ها کمک کند.

آن‌چیزی که باعث تفاوت کارمند و کارآفرین می‌شود، عملکرد و طرز فکر آنها است.

بسیاری از ما در طول زندگی به فکر ایجاد کسب و کارهای تازه می‌افتیم ولی تعداد کمی موفق می‌شوند که به این خواسته خود، جامه عمل بپوشانند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد از این کار دست بکشند، این است که با مقدمات و اصول اولیه کارآفرینی آشنا نیستند. کارآفرینی برای بسیاری از افراد کاری بزرگ جلوه می‌کند که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد. این در حالی است که برای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک، نیازی به سرمایه‌های هنگفت نیست.

8541352 - با این 5 مورد ، خود را کارآفرین کنید

در ایده باران سعی میکنیم با ارائه مقالات و مطالب مفید کسب و کار و کارآفرینی، ذهنیت لازم را در ایده بارانی ها ایجاد کرده و به نوعی راهکارهای عملی برای این افراد ارائه دهیم. 5 روش ارائه شده در ادامه میتواند راهنمای عملی برای بهتر پیمودن مسیر کسب و کار باشد.

1) اراده و پشت کاری قوی داشته باشید.

اراده و پشتکار لازمه اولیه است و به نوعی سوخت لازم برای ادامه مسیر. اگر از شرایط فعلی خود ناراضی هستید، باید بدانید که هیچ کس جز شما نمی تواند این شرایط را تغییر دهد. بهانه آوردن و سرزنش کردن خودتان با وضعیت اقتصادی، همسر یا خانواده تان هیچ دردی را از شما دوا نخواهد کرد. فقط زمانی می توانید تبدیل به یک کارآفرین موفق شوید که تصمیمی قاطع و آگاهانه برای انجام آن گرفته باشید.

2) کسب و کار مناسب برای خود را شناسایی کنید. 

میتوان گفت مهم ترین مساله این است. چه کسب و کاری است که با با انبوهی از مشکلات باز هم ادامه میدهید و خسته نمیشوید؟ به خودتان اجازه اکتشاف درونی دهید. به جنبه های مختلف خودتان (شخصیت، مدل رفتار اجتماعی، سن) دقت کنید و به اعماق وجودتان با دقت گوش کنید. ما انسان ها به نادیده گرفتن احساس خود عادت داریم حتی زمانی که این احساس بسیار عمیق است. از خودتان بپرسید «چه چیزی حتی زمانی که خیلی خسته ام به من انگیزه می دهد؟»

حال، از کجا می دانید کسب و کاری که انتخاب کرده اید، مناسب شماست؟ به طور کلی سه رویکرد رایج برای کارآفرینی وجود دارد :

1. کارهایی را که خودتان به آنها مسلط هستید انجام دهید : به کارهایی که در گذشته برای دیگران انجام داده اید خوب فکر کنید. آیا این امکان وجود دارد که مهارت ها و تخصص های مربوط به کارهای گذشته خود را در قالب یک محصول و یا خدمت به مشتری بفروشید؟

2. کارهایی را که دیگران انجام می دهند را انجام دهید : درباره کسب و کارهای دیگری که شما به آنها علاقه دارید اطلاعات کسب کنید. زمانی که یکی از آنها را به خوبی شناسایی کردید فقط کافیست از آن تقلید کنید و پشتکار داشته باشید.

3. یک مشکل را در جامعه حل کنید: آیا شکافی در بازار وجود دارد؟ آیا سرویس یا محصولی که می خواهید به بازار عرضه کنید، در حال حاضر وجود دارد؟ (توجه داشته باشید که این رویکرد، در بین 3 مورد پر ریسک ترین رویکرد است.) اگر تصمیم به انجام این کار دارید، قبل از هزینه و شروع به کار کردن، باید دانش خود را در آن زمینه افزایش دهید.

 

2101 - با این 5 مورد ، خود را کارآفرین کنید

3) قبل از هر هزینه ای، مخاطب هدف خود را بشناسید.

تصمیم عجولانه و هیجانی نگیرید. درست است که هیجان و عطش تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق ، شما را به وجد می آورد اما صبر کنید. قبل از اینکه پولی خرج کنید، باید ببینید مردم محصول یا خدمت شما را خواهند خرید یا خیر. این مهمترین کاری است که شما باید انجام دهید. شما می توانید این کار را با مصاحبه حضوری با مشتریان احتمالی خود انجام دهید. به عبارت دیگر، باید ببینید چه کسانی به جز خانواده و دوستانتان محصول شما را می خرند. (هیچوقت نگویید “کل ایران محصول یا خدمت من را می خواهد.” مطمئن باشید نه کسی آن را می خواهد و نه پولی بابت آن می پردازد. پس با مشتری مصاحبه کنید و به خوبی آنها را بشناسید.) بعد از آن باید ببینید اندازه بازار (Market Size) هدف شما چقدر است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ محصول یا خدمات شما مربوط به زندگی روزمره آنهاست؟ چرا آنها به محصول و خدمت شما نیاز دارند؟

4) شبکه سازی و دیگر هیچ.

سرمایه فقط پول و دارایی های مالی نیست. من عقیده دارم ارتباطات و دایره ارتباطی هر کارآفرین ارزشمندترین دارایی اوست که با پول نمیشود خرید! شما به کارآفرینی و کسب و کار خود متعهد هستید. حالا شما باید یک شبکه از طرفداران، مشاوران، شرکا، متحدین و فروشندگان را پرورش دهید. اگر به کسب و کارتان اعتقاد دارید، دیگران کنار شما خواهند آمد.

در شبکه های اجتماعی و گروه های مربوط به کسب و کار خود عضو شوید و از دیگران بپرسید چه می کنند. خیلی خوب به حرف های آنها گوش دهید و در کارهای خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید برای اینکه شرکای خوبی بیابید، ابتدا باید شما برای آنها منفعتی ایجاد کنید. می توانید با معرفی آنها به مخطبان خود شروع کنید.

5) برای مشتریان خود ارزش خلق کنید.

سعی کنید بر روی خدمت به مردم تمرکز کنید. هرچه خدمت و ارزشی که شما تولید می کنید، رضایت افراد بیشتری را جلب کند، شما نیز بیشتر پول بدست خواهید آورد. زمانی که به مشتریان خود فکر می کنید از خودتان بپرسید :

– چه چیزی می توانم به آنها بدهم؟
– چگونه می توانم آنها را در کارهای خودشان موفق کنم؟
این رویکرد می تواند شما را به راه های جدیدی برای ارتقای محصول و یا سرویس تان و ارائه ارزش بیشتر هدایت کند که در نهایت موجب خوشحالی و تقدیر مشتریان شما خواهد شد.

 

مدیریت کسب و کارهای کوچک، دشواری‌های کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ دارد ولی تقریبا از قواعد یکسانی پیروی می‌کند. اگر دانش و آگاهی لازم برای مدیریت را ندارید، در اولین فرصت برای کسب آن، وقت بگذارید. یک کسب و کار، هر چقدر هم که کوچک باشد، به فردی نیاز دارد که جنبه‌های مختلف آن را بشناسد و بتواند به درستی هدایت کند. به هیچ وجه عجولانه و هیجانی تصمیم نگیرید ولی در بعضی از موارد غریزه‌ی شما بهترین راهنمای شماست زیرا که هیچ کس به اندازه‌ی خودتان از کسب و کارتان آگاه نیست بنابراین به غریزه‌ی خود اعتماد داشته باشید و مطابق آن پیش بروید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *