اینستاگرام

اینستاگرام و کسب و کار اینترنتی

اگر اکانت اینستاگرام دارید، آیا اینستاگرام را بیشتر چک می‌کنید یا ایمیلتان را؟ روز به روز بازاریابی با ایمیل سخت‌تر می‌شود. البته منظورم این نیست که قدرتش را از دست داده یا باید کنار گذاشته شود. هنوز اصلی‌ترین روش ارتباط در بازاریابی اینترنتی همان ایمیل است. ولی اطلاع‌رسانی، جلب‌توجه مخاطب و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی هر روز آسان‌تر می‌شود. دلیل آن است که رسانه‌های اجتماعی برای مخاطب خیلی بیشتر از سایت ما یا حتی ایمیل شخصی جذاب است.

 

سایت تحلیل بازاریابی سام آل در گزارش پایان سال ۲۰۱۳ خود، اپلیکیشن اینستاگرام را بعنوان موثرترین شبکه‌اجتماعی در جذب مشتری و افزایش سودآوری اعلام کرده است.

همه ما می‌دانیم که اینستاگرام چیست و چه محبوبیتی را در بین کاربران فضای مجازی دارد،در این مقاله قصد داریم به شما نکاتی را متذکر شویم که چگونه از اینستاگرام برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. ولی این مساله را در نظر بگیرید با توجه به موضوع کسب و کار شما مشتریان شما متفاوت و روش بازاریابی متفاوت است.

.jpg - اینستاگرام و کسب و کار اینترنتی

آمار جالب در مورد اینستاگرام:

۷۵ میلیون کاربر روزانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

–   اینستاگرام بیش‌ از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد.

–    ۱۷ درصد از کاربران اینترنت از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

–    ۵۲ درصد از کاربران اینستاگرام از توئیتر هم استفاده می‌کنند.

–    ۵۸ درصد از کاربران توئیتر از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

–    باورکردنی نیست که ۹۴ درصد از کاربران اینستاگرام در فیس‌بوک عضو هستند.

–    ۵۳ درصد از کاربران اینترنت با سن ۱۸ تا ۲۹ سال از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

–    ۷۶ درصد از نوجوانان آمریکایی کاربر اینستاگرام هستند.

–    اینستاگرام هشتمین اپلیکیشن محبوب در آمریکا است.

–    نیمی از کاربران اینستاگرام روزانه به آن اپلیکیشن سر می‌زنند.

–    بیش‌از ۲۰ میلیارد عکس از سال ۲۰۱۰ تا کنون در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.

–    روزی ۷۰ میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود.

–    میزان تعامل کاربران در اینستاگرام ۱۵ برابر فیس‌بوک است.

–    نزدیک به نیمی از عکس‌هایی که در اینستاگرام آپلود می‌شوند از هیچ فیلتر عکاسی استفاده نکرده‌اند.

–    روزانه بیش از ۵/۲ میلیارد لایک در اینستاگرام صورت می‌گیرد که این عدد در هر ثانیه برابر ۸۵۰۰ لایک است.

–   در هر ثانیه ۱۰۰۰ کامنت برای عکس‌ها گذاشته می‌شود.

–   به‌طور میانگین ۲۵درصد کاربران یک تا سه عکس در اینستاگرام آپلود می‌کنند و این درحالی است که ۳۷درصد از کاربران اینستاگرام هیچ عکسی آپلود نکرده‌اند.

–   ۵۱ درصد از کاربران اینستاگرام مرد و ۴۹ درصد خانم هستند.

–    ۷۰ درصد از کاربران اینستاگرام خارج از آمریکا زندگی می‌کنند.

–    ۲۲ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه و شمال آفریقا از اینستاگرام استفاده می‌کنند و عربستان بیشترین کاربر را در این منطقه دارد.

–    ۴۷ درصد از جوانان از طریق اسمارت‌فون از اینستاگرام استفاده می‌کنند و ۵۳ درصد دیگر از طریق تبلت.

–    ۶۵ درصد از عکس‎های اینستاگرام حتی ۱۰ لایک هم نمی‌گیرند.

–    عکس‌هایی که در آنها صورت افراد مشخص است ۳۲ درصد بیشتر لایک می‌گیرند.

1 - اینستاگرام و کسب و کار اینترنتی

در ادامه به ۷ نکته برای ورود کسب و کار اینترنتی به اینستاگرام می پردازیم:

۱. استفاده بهتر از آدرس سایت در پروفایل

در اینستاگرام شما می‌توانید آدرس وب‌سایت را در پروفایلتان وارد کنید. اگر وب‌سایت ندارید بهتر است آن قسمت را خالی نگذارید. مثلا می‌توانید آدرس پروفایل لینکدین خود را وارد کنید. اگر سایت دارید بهترین حالت آن است که به جای وارد کردن آدرس صفحه اصلی سایت، افراد را به صفحه فرود خود هدایت کنید. صفحه فرود صفحه‌ای است که در آن ایمیل مخاطب را دریافت می‌کنید و به ازای آن یک هدیه به او می‌دهید. هدیه می‌تواند یک کتاب الکترونیکی رایگان، آموزش صوتی، فیلم یا هر اطلاعات جذاب دیگر باشد.

۲. ایجاد توقف بر عکس‌ها

از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود. اگر عکس‌هایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید. افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود حس کنجکاوی است. برای ایجاد کنجکاوی روش‌های زیادی وجود دارد. مثلا می‌توانید از یک محصول از فاصله‌ای بسیار نزدیک عکس بگیرید که به راحتی قابل حدس زدن نیست. ایده دیگر گرفتن عکس از زاویه‌ای نامتداول است. کمی وقت بگذارید و بر خلاقیت عکس‌ها کار کنید و ببینید چقدر بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند.

۳. نوشتن توضیحات پروفایل برای فالو شدن

در بخش توضیحات پروفایلتان که Bio نامیده می‌شود بدیهیات و موارد کلیشه‌ای ننویسید. همچنین از خودتان و کسب‌و‌کارتان تعریف نکنید. بلکه فقط بر پاسخ یک سوال متمرکز شوید. چرا دیگران باید شما را فالو کنند؟ مهم‌ترین مطلبی که باعث فالو شدن شما می‌شود ارائه دلیلی قانع‌کننده برای این کار است. در واقع خیلی واضح بگویید که با فالو کردن شما چه مزیتی به دست می‌آورند.

مثال نامناسب: بزرگترین شرکت آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت

مثال مناسب: با فالو کردن این صفحه با نکات و ترفندهای مدیریتی آشنا شوید و برای خرید از سایت کوپن‌های تخفیف دریافت کنید.

۴. ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام

در صفحه اینستاگرام مدیرسبز چند تست انجام دادیم تا ببینیم بهترین راهکار برای هدایت افراد از اینستاگرام به سایت و ایجاد فروش چیست. فرض کنیم می‌خواهید برای اعضای اینستاگرام خود یک فروش ویژه بگذارید و ۲۰ درصد تخفیف بدهید. اعلام این موضوع که محصولات ۲۰ درصد تخفیف دارند جذابیت چندانی ایجاد نمی‌کند. بهترین کار آن است که یک کوپن تخفیف ۲۰ درصدی به صورت کاملا انحصاری در اختیار دنبال‌کنندگان شما در اینستاگرام قرار دهید. در سایت و جاهای دیگر هیچ صحبتی از این تخفیف نکنید.

۵. ارائه مطالب انحصاری

یکی از کارهای بسیار اشتباه که توسط بسیاری از بازاریایان اینترنتی انجام می‌شود، انتشار تمامی پست‌ها در تمام رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی است. یعنی فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید. این مطلب را در فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام می‌کنید. پس از مدتی کاربران می‌بینند که رسانه‌های اجتماعی شما کپی همدیگر هستند. بنابراین به این نتیجه می‌رسند که لزومی ندارد تمام آن‌ها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آن‌ها نگاهی بیندازند. البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانه‌ها منشتر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.

۶. تغییر ماهانه عکس پروفایل

عکس پروفایلتان را ماهی یک بار عوض کنید! شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، ولی این کار باعث می‌شود از دید اینستاگرام کاربر فعال‌تری محسوب شوید. هرچه کاربر فعال‌تری باشید، عکس‌های شما در نتایج جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری خواهد داشت و احتمال دیده شدن عکس‌هایتان و فالو شدن شما بیشتر می‌شود.

شاید فکر کنید اکانت من کاملا تجاری است و مثلا لوگوی شرکت را به عنوان عکس پروفایل قرار داده‌ام. چگونه می‌توانم هر ماه آن را عوض کنم؟ با کمی خلاقیت این کار انجام‌پذیر است. می‌توانید به مناسبت‌های مختلف لوگو را کمی تغییر دهید. مثلا با شروع زمستان می‌توانید چند دانه برف به لوگو اضافه کنید. یا با شروع بهار زمینه لوگوی شما گل و گیاه باشد. حتی گاهی می‌توانید بر عکس پروفایلتان بنویسید: فروش ویژه!

۷. اول آموزش، سپس فروش

در اینستاگرام به آموزش بپردازید. شاید بلافاصله بگویید کار من آموزش نیست. مثلا فروشگاه لوازم اتومبیل دارم. حتی اگر لوازم اتومبیل می‌فروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است. همچنین می‌توانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد. در آموزش‌ها توضیح دهید چگونه می‌توان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح می‌دهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری می‌دهد. یکی از دلایل موفقیت دیجی‌کالا همین است. اغلی افراد برای کسب اطلاعات درباره محصول و مقایسه محصولات به سایت مراجعه می‌کنند، سپس به خریدار تبدیل می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *